The Kiev Times - ежемесячная аналитическая газета и новостной сайт

Выборы в марте — гуманное решение по отношению к Януковичу, — Бригинец

6 января 2014, 20:14
12
Версия для печати Отправить
Конституция Украины

Народный депутат Украины (фракция «Батькивщина») — о том, почему в Украине действует две Конституции, почему полномочия Виктора Януковича нелигитимны, какие основания для того, чтобы депутаты парламента и президент сложили свои полномочия, и почему выборы президента Украины должны состояться именно в 2014 году.

Читайте: Бригинец с Яценюком знают, как выгнать Януковича досрочно

— Александр Михайлович, на своей странице в Facebook вы пишите о том, что в 2011 году в Конституцию были дописаны переходные положения, которые продлили термин «царствования» Виктора Януковича на один год. Но, позвольте, пять лет термина полномочий нынешнего президента завершается 25 февраля 2015 года, с момента его инаугурации…

— Нормою Конституції передбачено для президента України 5-річний термін. Але коли йдеться про п’ять років, ця цифра достатньо умовна.

Я як депутат Верховної Ради був обраний 28 жовтня, а мої повноваження набули чинності лише через півтора місяці. Вибори будуть з моменту отримання мандату через п’ять років, але в той же день — 28 жовтня. Таким чином, маючи де-юре термін у п’ять років, я де-факто втрачаю півтора місяці.

Конституція, коли мовиться про термін, враховує максимальний термін перебування, тобто, умовний. Але паралельно з цим Конституція визначає, в який день мають відбутися вибори. Для президента України цей термін чітко визначений — остання неділя березня п’ятого року повноважень. Саме П’ЯТОГО року повноваження, а не ПІСЛЯ п’ятого року повноваження.

Тобто Конституція передбачає, що повноваження президента повинні закінчитися не після п’яти років його повноважень, а на п’ятий рік. Це ж так чітко прописано в Конституції! Ті зміни, які були внесені в Перехідні положення, суперечать Конституції. І фактично ці зміни дозволяють провести нові вибори президента на ШОСТИЙ рік повноважень Віктора Януковича, а не на п’ятий, як це передбачено Конституцією.

Читайте: Бригинец намекает, что надо выдвигать от оппозиции Арсения Яценюка?

Если, как вы говорите, эти изменения в Переходных положениях противоречат Конституции, то как их убрать законным способом?

— У нас без будь-якого законного способу була скасована ціла Конституція (редакция 2004 года. — Авт.)! Говорімо прямо: сьогодні усе законодавство в Україні базується не на Конституції, а поза межами закону. Чому? Бо де-юре Конституція (редакция 2004 года. — Авт.) була скасована у спосіб, який суперечить самій Конституції. І була введена інша Конституція (возвращение к редакции 1996 года. — Авт.) не в той спосіб, яким належить вносити зміни до Конституції.

Таким чином, юридично існує одна Конституція, а на практиці — зовсім інша. На основі цих двох Конституцій побудовано безліч різноманітних законів. Наприклад, закон про вибори президента побудований на основі Конституції 2004 року, а закон про вибори до парламенту, побудований на основі Конституції 1996 року. Тобто ми знаходимося поза межами закону. І говорити про те, що з цієї ситуації можна вийти лише правовим способом — неможливо. Тому що для цього потрібно провести повне перезавантаження влади і прийняти нову Конституцію. Обрати нового президента, новий парламент і повернутися в правове поле.

Читайте: Майдан будет стоять до президентских выборов, — Яценюк

Отже, потрібно знайти консенсус в суспільстві й ухвалити таке рішення, яке було би політико-правовим. Так само, як це сталося у 2004 році, коли був третій тур виборів президента.

Сьогодні ми маємо три дати виборів: 1) Конституція 1996 року передбачає 30 березня 2014 року. 2) Поправки до Конституції передбачають 28 березня 2015 року. 3) Фактично чинна Конституція 2004 року передбачає 25 жовтня 2014 року.

— А разве конечный вариант Конституции — от 6 октября 2013 года — не является документом, который надо брать за основу?

— Основний документ, який у нас є — це Конституція 1996 року. Але вона була змінена у 2004 році. З’явилася нова версія. А потім Конституційний Суд України (30 сентября 2010 года. — Авт.) скасував варіант Конституції 2004 року. Хоча в Конституції сказано, у який спосіб можна скасовувати її норми чи вносити до неї зміни. Законного способу скасування варіанту 2004 року не було дотримано. Більше того, була введена в дію Конституція 1996 року. І так само не було дотримано законного способу. Фактично маємо дві Конституції. Я, наприклад, вважаю, що оскільки варіант 2004 року був скасований антиконституційно, то саме цей варіант є юридично законний. Янукович проти цього варіанту. Але біда в тому, що насправді він уже й сам не знає, на яку Конституцію посилатися.

Читайте: В дате выборов ошиблись и в оппозиции, и у Януковича, — Фесенко

— Правильно ли я понимаю, что камень преткновения — то, что все изменения и дополнения к Конституции Украины (вариант 2004 года) должна была принимать Верховная Рада, а сделал Конституционный Суд, что, по вашему мнению, не законно?

— Так. Але рішення про скасування варіанту Конституції (2004 року) у 2010 році ухвалило Міністерство юстиції! Навіть не Конституційний Суд! По закону мав би бути висновок Конституційного Суду, а вже на основі нього голосує парламент. Ось цього голосування у Верховній Раді не було. Таким чином можна говорити про те, що скасування варіанту Конституції (редакція 2004 року) відбулося незаконно.

На цьому наголошують низка фахівців з юриспруденції, які не заангажовані владою. Так само, як і говорять про те, що варіант Конституції 1996 року був повернутий незаконно.

Готуються звернення, зокрема, і опозиції, хоча по суті жодного звернення не треба. По букві закону має діяти Конституція варіанту 2004 року. Проблема в тому, що багато законів, наприклад, про уряд, у нас побудований на Конституції 1996 року.

Треба взяти за основу одну з двох Конституцій (без усіляких перехідних додатків і тимчасових доповнень) й підтвердити її голосуванням у парламенті. Якщо парламент не спроможний це зробити, тоді переобирається і парламент, і президент. Якщо спроможний — тоді треба переписати усе законодавство на основі нового варіанту Конституції. І вже по новому варіанту Конституції обрати нового президента. До речі, варіанти Конституції і 1996 року, і 2004-го передбачають вибори президента України у 2014 році. Лише одна дата — березень 2014 року, а інша — жовтень.

Читайте: Кто-то хочет досрочных выборов президента. Необоснованно, — Карасев

— Правильно ли я понимаю, что если нового президента Украины выберут в марте 2014 года, то вступит он в должность только после истечения полномочий президентства Виктора Януковича, в 2015 году?

— Ні. Після того, як новий президент буде обраний, він відразу ж отримає відповідні повноваження. Таким чином Янукович втратить свої повноваження на п’ятий рік свого президентства. Так, як і передбачено Конституцією.

Нею передбачено, що вибори президента відбуваються на п’ятий рік його перебування при владі. Не на шостий і не на четвертий. Якщо ж проводити вибори у березні 2015 року, то це будуть вибори на шостий рік повноважень.

Но той же Конституцией предусмотрено, что президент должен быть на своем посту пять лет, а не четыре с половиной или шесть…

— Правильно, але як я вже казав — це умовний термін, під час останнього року якого призначаються вибори нового президента. А що, хіба в Конституції треба писати кількість місяців і днів? Повноважень терміном день в день не буває. В цьому випадку вибори у 2014 році відповідають нормам Конституції — чотири повних роки президентства і на п’ятому — вибори.

Йдемо далі: Янукович обирався на посаду президента України за одного варіанту Конституції (2004 року), і повноваження його були зовсім інші. При зміні Конституції (на вариант 1996 года. — Авт.), повинні були бути вибори президента по новій Конституції, для того, щоб було підтверджено, що Януковичу дають ті повноваження, які передбачає нова Конституція. Але всього цього не сталося. Тобто йдеться не лише про незаконну зміну Конституції, а й про узурпацію влади, яку зробив Янукович.

Таким чином, проведення виборів президента на п’ятий рік його повноважень — це досить гуманно по відношенню до людини, яка узурпувала владу і повноваження, які йому народ не надавав.

Читайте: Перевыборы — обман, они не решат задач Майдана, — полковник спецслужб

— То есть, речь идет о переходе с одной формы государственного строя — парламентско-президентская республики — в другую — президентско-парламентскую?

— Звичайно! Януковича обирали як президента парламентсько-президентської країни. А він, узурпувавши владу, став президентом президентсько-парламентської країни. Таким чином, люди обирали його не на ті повноваження, які він собі прибрав.

— Оппозиция найдет поддержку такой инициативы у Майдана и всего украинского народа?

— Я лише висловлюю свою точку зору під юридичним кутом. Якщо лідери опозиційних фракцій, якщо Майдан висловлять свою позицію, що вибори треба провести у 2015 році, то це їхнє право. З тієї реакції, яку бачив я, роблю висновок, що Майдан рішуче налаштований на те, щоб проводити вибори саме зараз. Чи навважаться лідери фракцій згодитися на вибори президнта зараз — не знаю. У кожного свій рівень сміливості.

Читайте: Пока страной руководят подонки, о выборах можно забыть, — оппозиционер

— Государственный бюджет на 2014 год не утвержден и даже не рассматривался в парламенте. Ваши оппоненты, наверняка, будут давить на это. Дескать, как проводить при таких обстоятельствах выборы…

— Якраз у тому, що бюджет не затверджений, винні саме наші опоненти. Вони не подали відповідний проект у визначений регламентом термін — до 15 вересня 2013 року. За великим рахунком, уже за це уряд мав би бути відправлений у відставку — за невиконання законодавства. Те, що бюджет не ухвалений — це вина президента, Кабінету міністрів і парламентської більшості. Насправді ж, нібито подали бюджет на дві хвилини, проект фактично ніхто не бачив, а до документу не внесено жодної коми. Тобто, відбулася ще одна фальсифікація.

— Но предвыборная кампания — вещь недешевая. Да и реально ли провести избирательную кампанию в столь краткие сроки?

— Яке мають значення гроші, коли йдеться про вибори?! Давайте тоді відмінимо взагалі будь-які вибори. Будь-які вибори — це гроші. У порівнянні з тим, що краде команда президента, витрати на вибори — це копійки.

6 января 2014, 20:14
12
Версия для печати Отправить
«   »
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
Вс

Новости

23:4622:3721:4620:4118:5616:2314:2913:3313:0112:3411:3310:469:599:268:4323:4622:3721:4620:4118:5616:2314:2913:3312:3411:33
Все новости »

Другие рубрики